Fins Lapland here we come.....

4 maart 2019 - äkäslompolo, Finland

De koffers zijn leeg en staan klaar om weer opgeborgen te worden, de wasjes draaien en lekker vers gemaakt soepje (maak ik altijd wanneer ik terugkom van een reis) staat op.  Nu even tijd om de eerste dag van ons avontuur te "bloggen".

Ik ga jullie meenemen in mijn Fins Lapland avontuur dag per dag. De eerste dag  begint eigenlijk een dag eerder. Omdat we erg vroeg 's morgens vlogen hebben we een nacht in Van der Valk A4 (Schiphol) geboekt, de middag ervoor zijn we al aangekomen hebben er lekker gedineerd, een drankje gedaan en zijn vroeg gaan slapen. De wekker ging namelijk vroeg de volgende dag. De transfer naar Schiphol was overigens perfect geregeld. Doordat we Park Sleep & Fly hadden geboekt konden we onze auto gedurende de hele vakantie laten staan. Hoe relaxed is dat?

De vlucht naar Kittilä was maar 3 uurtjes en vliegen met TUIfly was zeker niet onplezierig. Geen luxe aan boord, maar de service en de beenruimte was prima. Athans voor mij en mijn gezin, wij zij niet zo groot. Hoe dichter we bij Lapland kwamen hoe indrukwekkender was het uitzicht vanuit het vliegtuig!

Aangekomen stond de Hostess Babette te wachten en die zorgde er op een vlotte manier voor dat we bij het dorp Äkäslompolo aan kwamen waar wij verbleven. Onderweg genoten we al van al het sneeuw. Ik ben zelf nooit op wintersport geweest, mijn man wel. Maar ook mijn man was verbaasd van de hoeveelheid sneeuw. Niet alleen op de hoger gelegen gedeeltes maar over heel Lapland ligt er meters sneeuw. Ondanks dat het 1 graad was toen we aankwamen bleef de sneeuw prima liggen.

Wanneer je vroeg vliegt kom je vroeg aan, logisch ;-) We hadden dus een tijd te overbruggen voor ons huisje klaar was. Dit was overigens niet vervelend, het dorp heeft genoeg restaurantjes waar je heerlijk kunt vertoeven. Na alvast boodschappen te hebben gedaan zijn we dan ook in één van de restaurantjes gaan zitten. Ondanks dat we wisten dat Finland niet het goedkoopste land is om te dineren viel de rekening best mee ;-)

Rond 16 uur worden we met een busje naar onze accommodatie gebracht en wat was het een gezellig huisje! Villa Armas is netjes, schoon en van alle gemakken voorzien. Uitstraling met al het hout is zeer gezellig en de sauna & open haard maakt het helemaal af! Genoeg plek, zelfs voor 6 personen. Omdat we maar met z'n vieren waren hebben de kinderen ieder hun eigen gedeelte toegeëigend.  na het opfrissen heb ik een lekkere uitsmijter voor iedereen gemaakt.

Uiteraard zijn we daarna onze skikleding inclusief thermo ondergoed  (ja het was nu wel onder 0) aan gaan doen. We wilden de omgeving gaan verkenning. Wat een hoop bomen, wat een hoop sneeuw en wat een heerlijke kou! We zijn door de meters sneeuw naar het meer gelopen. Deze was uiteraard bevroren, maar omdat het al aardig donker was zijn we er nog niet op gegaan. Maar het uitzicht was prachtig zelfs in het donker.

Na een aardige tijd lekker buiten te hebben "gespeeld" zijn we ons klaar gaan maken om te gaan slapen, de volgende dag hadden we een erg leuke activiteit op de planning!

De Husky safari.....wat een ongelofelijke ervaring was dat!! Maar daar over morgen meer ;-)

20190224_07014920190224_09422420190224_09412020190224_13293620190224_15365020190224_16460820190224_22474220190224_193540IMG_20190224_230917

1. Angeline:
    4 maart 2019
    Dat klinkt al heel leuk ,de eerste dag.
    Wat een sneeuw,mooi voor een sneeuw-engel hihi.
    Ben benieuwd hoe jullie het verder hebben.
  2. Gerardine Berkhout:
    6 maart 2019
    Wat schrijf jij leuk zeg. Misschien tijd voor een mooi boek?
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.😘
  3. Valleria Torres Koster:
    22 april 2019
    Dank je wel Gerardine! Het heeft even geduurd maar ik heb zojuist dag 2 ook geplaatst!